Майстриня Євгенія Демченко створила різдвяного дідуха, який представлятиме Переяславську громаду на обласному конкурсі

У Центрі культури і мистецтв провели виставку-конкурс дідухів від майстрів громади. Кращий виріб представлятиме Переяславщину на обласному конкурсі дідухів у Києві, повідомляє Proslav.

Майстриня Євгенія Демченко створила різдвяного дідуха, який представлятиме Переяславську громаду на обласному конкурсі
Майстриня Євгенія Демченко створила різдвяного дідуха, який представлятиме Переяславську громаду на обласному конкурсі

Колись дідух, який створювали з першого зажинкового чи останнього обжинкового снопів, замінював нашим предкам ялинку. За ініціативи Київського обласного центру народної творчості, напередодні Різдва у столиці проведуть конкурс цих самобутніх українських оберегів. До участі запросили усі міські громади регіону.

У понеділок, 11 грудня, у Переяславі провели відбірковий етап. Свої авторські роботи презентували:

Також на виставці експонували дідухи, виготовлені працівниками Переяславського центру культури і мистецтв у 2018-2022 роках і малюнки з зображенням дідухів від вихованців художньої школи імені Петра Холодного.

За результатами відбіркового туру, на обласний конкурс поїде виріб Євгенії Демченко та команди Центру культури і мистецтв «Дерево українського роду». Стовбур у вигляді будинку, в якому світяться віконця, уособлює життя сучасних українців, міцне коріння – силу наших пращурів, а гілки могутнього дерева, створені з маленьких дідухів, всипані квітами –  це діти, майбутнє України.

Майстриня Євгенія Демченко створила різдвяного дідуха, який представлятиме Переяславську громаду на обласному конкурсі
на обласний конкурс поїде виріб Євгенії Демченко «Дерево українського роду»

– Ідея цієї роботи – поєднати два важливі для нашого народу символи – дідух і родовідне дерево. В одному образі перегукуються минуле, теперішнє й майбутнє. Як писав Шевченко, «І мертвим, і живим, і ненародженим…», – зазначила майстриня.

Ведуча заходу Людмила Леляк розповіла про традицію українців ставити дідуха на Різдво.

Майстриня Євгенія Демченко створила різдвяного дідуха, який представлятиме Переяславську громаду на обласному конкурсі
ведуча заходу Людмила Леляк розповіла про традицію українців ставити дідуха на Різдво

Традиція ставити Дідуха на Різдво та що він символізує

Дідух – українська різдвяна прикраса, символ пожертвування найкращого збіжжя у хліборобських культурах. Його назва пов’язана із духом предків, дідів. До хати дідуха вносили напередодні Різдва, а зберігали до Водохреща. Дідух ставили на найпочесніше у хаті місце – під образами. Після свят дідуха спалювали, і це символізувало те, що душам померлих час повертатися на небо.

Колоски пшениці, жита, вівса для дідуха заготовляли ще влітку. Найкрасивіший сніп зберігали аж до зими, а перед святами плели дідуха, додаючи сухоцвіт. За традицією, тільки-но у Святвечір зійшла перша вечірня зоря, господар вносив в оселю дідуха та сіно, вітав усю родину, ставив сніп у куток на сіно і запрошував на вечерю усіх живих і мертвих.

Сіно було символом народження Ісуса, а дідух – оберемку соломи, якою Йосиф закрив щілину в стайні, щоб зігріти Немовля. Без цієї традиції ніхто не сідав до столу, бо саме цей обряд символізував надвечір’я Різдва. Казали: «Сніп – до хати, біда – з хати».

Біля дідуха залишали ложку для померлих родичів. Цей символ вказує на те, що сім’я пам’ятає своїх померлих предків. Тоді вважали, що духи родичів оберігають, допомагають у господарстві, але тільки тоді, коли їх шанують. Тому й на Святвечір важливо було дотриматись усіх традицій, які пов’язували світ живих і мертвих. До речі, вважалося, що саме в дні Різдва, межі між цими світами зменшуються.

Нагадаємо, що почитати на свята: українські книги про Різдво.

Exit mobile version