«Її творчість змінила бачення світу»: історія життя та творчості Луїзи Невельсон – американської скульпторки з Переяслава

У 2019-му році на фасаді Переяславської ЗОШ №2 з’явилася пам’ятна дошка з нагадуванням про те, що в Переяславі народилася відома американська скульпторка Луїза Невельсон (Лея Берлявська). Попри те, що її іменем названі площі в Нью-Йорку та Даунтауні на малій батьківщині ім’я мисткині й досі не настільки відоме широкому загалу. Виправляємо цю прикрість.

Чим відома Невельсон? Її називають бабусею мистецтва інсталяції та енвайронменту (створення експозиційних просторових концепцій, організація естетизованого середовища). Вона однією з перших стала працювати з прозорими матеріялами. Близько сорока років вона шукала своє призначення: спершу писала картини, потім захоплювалася скульптурою та керамікою. Свого часу так зневірилася в собі, що навіть спалила всі роботи. Згодом стала однією із творців асамбляжу – просторового колажу, виробивши власний, неповторний стиль.

джерело uain.press

Як Луїза пов’язана з нашим краєм? Луїза Невельсон, в дівоцтві Лія Берлявська, уродженка Полтавської губернії. Вона з’явилася на світ 23 вересня 1899 року в Переяславі. Коли дівчинці виповнилося 6 років, батьки в пошуках кращого життя перебралися до США та оселилися в Рокленді (штат Мен). Батько хвацько взявся створювати бізнес на Американському континенті. Спочатку зайнявся будівництвом, а згодом – продавав нерухомість. За досить короткий проміжок часу зумів заробити чималий капітал, і родина замешкала в красивому маєтку. Лію відтепер називали на американський штиб – Луїза.

Дівчинка змалку захоплювалася малюванням, ще у юності знала, що стане художницею. Батьки не заперечували. Коли Луїза закінчувала школу, вона познайомилася з Чарльзом Невельсоном. Невдовзі пара одружилася, і чоловік забрав юну дружину в Нью-Йорк.

джерело uain.press

Як іменита землячка торувала шлях до успіху? У 1926-му на одній з виставок Луїза побачила картини Пабло Пікассо, які дуже вразили молоду жінку. Вона будь-що хотіла опанувати модернарт. Друзі порадили Невельсон повчитися в художника Ганса Гофмана. Він тоді перебував у Мюнхені. 1931-го Луїза залишила сина на свою матір і подалася до Європи.

У Мюнхені Невельсон пробула лише три місяці. Гофман за походженням був юдей, а в Німеччині до влади рвалися нацисти, всім були відомі їхні настрої щодо євреїв. Тож художнику довелося повертатися до Нью-Йорку, разом із ним приїхала й Луїза. Вчитель високо цінував мистецькі здібності своєї учениці.

Надалі Невельсон із головою поринула в роботу бо марила ще раз побачити Європу. У 1932 році вона віднесла в ломбард діамантовий браслет – подарунок чоловіка, і на виручені кошти подалася в Париж. Кілька тижнів вона провела в столиці Франції, відвідувала виставки та художні майстерні. Але залишатися тут не збиралася, адже розуміла, що тут вона з легкістю загубиться серед художників. Нью-Йорк був перспективнішим.

У 1933 році Невельсон познайомилася з Дієго Ріверою. Він саме працював над фресками «Портрет Америки». Для масштабної роботи, Рівері були потрібні помічники, і він запросив Луїзу та її подругу, теж художницю, допомагати йому. Поміж тим, видатна мексиканська художниця Фріда Кало, дружина Рівери, дуже ревнувала чоловіка до Невельсон, але їх поєднувала лише робота.

Невдовзі художниця познайомилася з виданим скульптором Хаїмом Гроссом і почала відвідувати його студію. Він пророкував їй велике майбутнє. Вона дуже швидко опанувала скульптуру. 

Як далі склалася творча доля Невельсон? Спершу вона почала презентувати свої роботи на виставках. Її родзинкою стала фарба, якою вона прикрашала свої скульптури, фарбуючи кожну площину в інший колір – це було щось нове й досі небачене. Проте роботи не продавалися.

Восени 1941-го Невельсон влаштувала персональну виставку. Критики високо оцінили талант мисткині, але її роботи й далі не купували. Так минули ще дві виставки. У пресі писали про її неймовірний талант, але публіка залишалася байдужою. Зрештою, розгнівана Луїза забрала з експозиції всі роботи й спалила їх. Принагідно вогонь вирішив долю й 200 її картин.

Із роками Луїзі ставало все важче працювати, і жінка відійшла від скульптури й вирішила спробувати свої сили в кераміці. На відміну від звичайної техніки виготовлення фігур (ліплення), жінка вирізала їх із плаского шматка глини, фактуру на поверхні робила шматком тканини, гравіювала ножем, а після обпалювання в печі, з’єднувала тонкими стрижнями, отримуючи абстрактну композицію. Глядач міг повертати деталі на стрижнях, змінюючи композицію на свій смак.

джерело uain.press

Чому Лія отримала славу лише у 60 років? Якось у новорічну ніч один із друзів скульпторки приніс ящик лікеру. Луїзу зацікавила дерев’яна коробка з перегородками для пляшок. Вона там побачила частину скульптури.

Невдовзі Невельсон фарбувала ящики в чорний колір, середину яких заповнювала ніжками стільців, ручками щіток, маленькими дверцятами шафок (теж пофарбованих у чорне) тощо. Ящики вона ставила вздовж стіни й аж до стелі відкритою стороною назовні. Коли вся стіна була заповнена дерев’яними коробами, вона зрозуміла – це справжній шедевр. Сам по собі ящик не був скульптурою, але в сукупності вони нагадували вирізані гробниці індіанців древньої Мексики.

Цю композицію Луіза назвала «Небесний собор» і в 1958 році представила його на персональній виставці. Критики були вражені – такого ще ніхто не робив. Після цієї експозиції мисткиня прокинулася знаменитою. Тепер і колекціонери, і галереї прагнули купити роботи Невельсон.

За рік Луїза знову вразила публіку – вона презентувала скульптурний ансамбль «Древнє весілля», виконане виключно в білому кольорі. Після виставки жінка стала однією з найвідоміших американських художниць.

Робота «Часи королів» вразила мистецький світ, адже була пофарбована під золото. Дехто назвав композицію вульгарною, інші були в захваті. Мисткиня зі звичайних речей (ніжки стільців, стійки поручнів, меблеві коліщата, клозетні сидіння) створила майже царські предмети. Сама Луїза жартома сказала репортерові: «Я приїхала зі Старого Світу, а там вважали, що в Америці все, навіть вулиці, покриті золотом».

Із 1970-х років Невельсон використовувала у своїх роботах не лише дерево, а й метал, пластмасу, плексиглас. У своїй творчості Невельсон багато в чому спиралася на естетику кубізму з елементами дадаїзму та сюрреалізму, знаходила своєрідне вираження динаміки сучасного урбаністичного життя.

У 1979-му Невельсон стала членкинею Американської академії мистецтв і науки. Найвідомішу композицію зі сталі «Присутність ночі IV», вона подарувала Нью-Йорку, а настінна скульптура «Небесний вихор» була встановлена в Центрі міжнародної торгівлі міста. 11 вересня 2001 року ця робота була знищена під час теракту.

У 1985 році Луїза Невельсон отримала Національну медаль діячів мистецтва. У тому ж році вона отримала почесний ступінь Гарвардського університету, за два роки – французький орден Почесного Легіону.

17 квітня 1988 Луїза Невельсон відійшла у засвіти. Її смерть стала значною втратою для світу мистецтва. «Вона була однією з тих художниць, чия творчість змінила наше бачення світу», – сказав американський мистецтвознавець Хілтон Крамер.

Певно, краще ніж сама Луїза про її творчість не скаже вже ніхто – «Я створила свій власний світ, і він кращий, ніж все, що я коли-небудь бачила в цьому світі».

джерело uain.press
Exit mobile version