Данне відео зняте з викориистанням технології “360”. Якщо технологія не доступна в програвачі, перейдіть на YouTube натиснувши кнопку нижче.
Переяславський колегіум (Меморіальний музей Г.С.Сковороди) До складу архітектурного ансамблю Вознесенського монастиря входить Будинок колегіуму побудований в 1753 році на кошти і за власним проектом переяславсько–бориспільського єпископа Іоанна Козловича. Будинок зводився, як учбовий корпус семінарії і є надзвичайно цінним об’єктом, адже в його архітектурі зафіксовані автентичні принципи побудови учбових закладів, що існували в Україні в ХVІІІ столітті. Мурована споруда прямокутна в плані, багатокамерна. товщина зовнішніх стін сягає 120см, а висота 4 метри. Дах має складну вальмову форму із заломом, що є характерною конструктивною особливістю фундаментальних будівель 18 століття. Головним фасадом є західний орієнтований у бік колишнього монастирського подвір’я. Переяславський колегіум, був однім з перших вищих навчальних закладів Лівобережної України. Відкритий ще в 1738 році, вже до початку ХІХ століття, колегіум набув шаленої популярності, і в окремі роки в ньому здобувало освіту від 200 до 600 семінаристів. Хоча навчальний процес відбувався згідно догматичним постулатам, проте викладання предметів здійснювалось окремими викладачами на свій розсуд за передовими європейськими методами. Творчий підхід до навчання сприяв тому факту, що вже середині 18 століття переяславська теологічна школа стає осереддям розквіту емблематичної поезії в літературі та мистецтві. Яскравим представником «символічної» поезії був викладач переяславської семінарії, видатний філософ Григорій Савович Сковорода, який написав тут свій перший спеціальний трактат «Рассуждение о поэзии и руководство к искусству оной». На жаль, ця праця Сковороди не збереглася, проте на головному фасаді колегіуму збереглись ще з 18 століття дві емблеми: над правим входом вензель – монограма з атрибутами єпископської влади: посох та митра. Над лівим входом – унікальна, бо вона така єдина в Україні – емблема Переяславської семінарії: внизу три кубла символізують хаос, який панує в розумах першокурсників, з боків хаоса підіймаються пагінці – це є не що іншим, як прагнення до знань, над гілочками півколом нависають язики полум’я – вони вказують на тяжку працю в горнилі навчального процесу, але в лоні цього півкола розміщені симетричні завитки що символізують систематизовані знання, які здобуває учнь опанувавши навчання. Вінчає емблему голуб – символ святого Духу – який освячує процес навчання. Сандрики над вікнами також декоровані автентичними барельєфними орнаментами рослинного характеру, де за основу композиції править виноградна лоза – один з символів Христа. В кожній композиції закодований глибокий зміст: квітка – тут символізує небесну досконалість, центр світобудови, з її боків виходять звивисті гілочки з листочками що символізують пробудження життя і устремління до пізнання, навчання, результатом якого стануть фундаментальні знання, які передані у вигляді стигліх плодів – виноградних грон, груш, листочків. Вхідні двері зовні розписані сюжетними картинами у 1972 році художником Іваном Нестеренком також наповнені символічними змістом. З північного боку до колегіуму долучена монастирська стіна ХІХ ст., що замикає в цьому напрямку міський квартал. Своїми архітектурними формами колегіум яскраво репрезентує стиль барокко і переяславську школу емблематичної поезії. У 1972 році в будинку колегіуму було створено меморіальний музей, присвячений життєвій та творчій діяльності Сковороди.